torsdag, december 01, 2016

Ex ante facto

Dags för lite mer effektsökeri i form av blogginlägg.

Vi måste börja med kontraktet. Det mellan dig och mig. När det väl är skrivet (med osynligt bläck på obefintligt papper) så är det jag som måste hålla mig till det. Din uppgift är ju egentligen bara att kolla så att jag gör det vi båda kommit överens om. Eller snarare, det jag lovade i början av texten och som du accepterade, tog för givet, under läsandets gång.

Hur gör vi nu då? Jag bör börja med att förankra något, något som du sedan förutsätter att jag håller mig till genom hela texten. Men det finns ett litet dilemma här. Jag håller med om att jag bör hålla vad jag lovat, men om vi, när jag skrivit klart texten och du läst klart den samma, inte är överens om att jag hållit mig till det utlovade, vem har då rätt? Båda? Ja, kanske om vi går med på att upplevelser är det som är facit för texten. Eller en av oss? Ja, om vi tycker att det bara finns ett sätt att tolka kontraktet på. Det där sista kan ju i och för sig medföra att vi båda har fel... Men, men.

Här någonstans är det dags för mig att komma till slutet av texten. Som mall har jag ett dokument i A5-format. En A5-sida med bokstäver i storlek 12, enkelt radavsånd. Max en sida. Gärna lite kortare.

Nå, vad tycker du? Blev det något effektsökeri över texten?

Inga kommentarer: