söndag, november 02, 2014

Billiga bullar, påpekade Måns

Då och då när jag klickar in mig på en känd social plattform här på nätet och läser diverse kommentarer, undrar jag om det är Bill som är Bull eller om det är Bull som är Bill. Det är inte riktigt klart hur många de är, Billarna och Bullarna, men de är alltid minst en och denne är nästan alltid den samme. Och är det bara en så är väl denne Bill både Bill och Bull? Eller om det är Bull som är både Bull och Bill? Ibland kan de vara två och då får de var sitt namn.

Elake Måns då? Jo då, han finns han också, så klart. Men han är inte så mycket elak och inte heller så mycket Måns. Men han har många idéer som han gärna delar med sig av, så som Elake Måns hade. Och de delas ofta. Och de handlar om allt. Och som ett brev på posten kommer alltid Bill, eller om det är Bull, med en kommentar på detta, i sann Bill & Bull-anda. Ibland är det Måns som står för kommentaren av någon annans idé och som en försändelse i brevlådan är Bull, eller om det är Bill, där och säger samma sak. Fast, som sig bör, med lite andra ord.

Ja, det är ett skådespel i text jag länge varit utan, men som jag nyss fick för mig att jag ville beskåda, läsa, igen. Jag visste egentligen inte så mycket om det längre. Skulle det vara kvar? Med den erfarenheten jag hade av Måns kunde Bill, eller Bull, vara utbytt vid det här laget. Men nej, det verkar som om denne Bill, eller Bull, fortfarande accepteras av Måns. Inte alla blir det nämligen. Det krävs nog att Bill är både Bill och Bull om så ska vara. Måns vill ju ha det så. Och denne Bill är verkligen en bra Bill. Och Bull.

- Överkomliga bakverk, sa Bill.
- Billiga var ordet, sa Bull.

Inga kommentarer: