lördag, november 08, 2014

Idag nolla

I en papperskorg här i närheten fann jag detta inläggs rubrik. Jag plockade upp den och klistrade in den i rubrikrutan. Så lät jag den stå där, ensam, ett tag. Ensam utan ett enda ord att vara rubrik över. Varje gång jag loggade in mig här såg jag den där ensamma rubriken och undrade vad som borde stå under den. En berättelse av något slag? Ja, varför inte? Men jag hittade ingen sådan, jag hittade ingenting. Inte ett enda ord fanns att finna för denna rubrik. Vad sorgligt, tänkte jag. Tänk att finnas till, bara för sig själv och inte finnas till för någon annan. Något måste göras, bestämde jag. Eller måste det det? Är det inte bara jag som inbillar mig att det är sorgligt? Var det egentligen mig jag såg i den där rubriken? Är det så jag ser på övriga världen också? Är den silad genom mina önskningar, förhoppningar, farhågor etc? Är jag inte neutral i min bedömning av omvärlden? I så fall, har jag bedömt allt fel om rubriken ovan? Är det egentligen mig jag tänkt på?

Inga kommentarer: