onsdag, november 05, 2014

Ridå

Det är när man kommer hit som man inte har så mycket annat i livet att göra. Och just det går ganska snart upp för en, då man drar ögonen över orden som står skrivna här. Vad handlar det om, det skrivna? Handlar det om mig? Eller inbillar jag mig bara det? Vill jag att det ska handla om mig? Nej. Och är jag intresserad av annat än det som handlar om mig? Nej. Men vad gör jag då här? Det jag läser fastnar inte hos mig, det berör mig inte. Så vad gör jag här?

Och människan som skriver detta, ja, man kan ju undra. Vad ska jag säga? Vilken tur att jag inte har en sådan människa i mitt liv. Men ändå är jag här. Vad gör jag här? Jag måste sluta med att komma hit. Äh, det är ingen stor grej, jag läser skiten som står här och går sedan tillbaka till de mina. Ingen idé att göra en stor sak av att surfa hit. Om någon minut kommer jag inte att minnas att jag varit här. Men... vad gör jag här just nu?

Jo, jag läser. Jag läser det som är skrivet här. Vad står det nu då? Vad har skrivits sedan jag var här sist? Hmm, ett underligt inlägg om bilar. Jag gillar inte bilar något nämnvärt. De intresserar mig inte. Ett annat inlägg om stekta ägg och sena frukostar på olika balkonger med utsikter över städers kärnor, över soluppgångar vid havet, över vidsträckta gröna vidder. Ett tredje handlar om... är det om mig? Nej. Eller jo? Fan, jag vet inte. Nej, det är inte om mig, jag bestämmer att det inte är om mig. Vad fick mig att tro det? Mitt ego? Jag vill ju intala mig att jag inte är så egofixerad, att jag är en människa som är intresserad av andra, om deras liv och leverne. Jag är inte fixerad av mig. Så mycket i alla fall.

Fast nej. Det är väl därför jag är här, för att få läsa om mig? Men vill jag verkligen ha min navel skådad av någon annan och sedan få den beskriven av dennes ord? Nej, det tilltalar mig inte. Jo, det tilltalar mig. Ja. Nej. Ja. Nej. Nej. Ja. Nej. Jag vet inte vad jag vill. Vad tycker jag? Vem är jag i ett fall som detta? Ibland har jag svårt att förstå mig själv.

Men det är klart att inget handlar om mig här. Tror jag.

Finns det andra inlägg som jag inte har läst? Något som får mina tankar att skingra sig från det plågsamma som just nu pågår i mitt huvud. Fast, det är väl inte här jag ska få sådan hjälp? Mina tankar fylls med godast innehåll på annat håll. Inte här.

Ändå är jag här. Ändå sitter jag här och läser. Varför gör jag det? För att jag inte har så mycket annat i livet att göra.

Inga kommentarer: