fredag, november 07, 2014

Teknisk karma

Det känns skört att sitta här vid datorn ikväll. Vad ska hända med den? Jag försöker vara så snäll som möjligt mot den. Klappa den medhårs och skriva snälla ord med dess tangenter. Men räcker det? Gör jag det rätta? Och gör jag det rätt, det jag tror är rätt? Det är inte säkert.

För ett par dagar sedan sa jag några väl valda ord till TV:ns strulande fjärrkontroll. Det var dock fel ord. Nu funkar den inte alls längre och jag får sträcka på mig och byta kanal med tårna. Jag saknar min fjärrkontroll.

För ett par dagar sedan pressade jag en apelsin för mycket på min elektriska apelsinpress. Nu vill den inte låta mig pressa en enda apelsin mer. Jag saknar min press och mina pressade apelsiner.

För ett par dagar sedan skrev jag, här på carjamming, om twitter och om Måns och hans Billar och Bullar som upprepar allt som denne säger på ett eller annat sätt. Nu kommer jag inte in på mitt twitterkonto längre ty jag loggades ut och minns inte min kod. Jag saknar inte twitter så mycket.

För ett par dagar sedan skulle jag uppdatera ett par appar på min mobil. Tydligen har jag för många appar för mobilens klena minne så nu gör den inte annat än fastnar, stänger av sig och löjlar sig. Jag saknar min mobil, den som inte löjlade sig.

Så nu när jag sitter här med min gamla - nej, med min nya - dator, känns det lite ömtåligt. Vad händer om jag gör det minsta fel? Blir jag utvisad från tangentbordet då? Precis som med tekniken ovan. Men så är det ju med prylar, de är ju bara ettor och nollor, antingen är de på eller så är de av, allt är bara svart eller vitt för dem. Vilken tur att människor inte är sådana. Vi tål medgångar såväl som motgångar utan att bara stänga av och lägga andra åt sidan. Eller hur?

* * *

Lite underhållning med en touch af adel.

Inga kommentarer: